Arkitektmodell av prosjektet Lambertseter bad- og aktivitetshus
Fotocredit: Flere grønne møteplasser nær der Oslofolk bor

Stem MDG for fremtidens Oslo

Med MDG i Oslo byråd har byen redusert utslippene, gjort miljøvennlig transport enklere og billigere og fått flere grønne møteplasser. Vi ønsker å fortsette kampen for å bli verdens første klimanøytrale by og for å realisere 10-minuttersbyen.

27. august 2023

1. En utslippsfri by
    Med MDG i Oslo byråd har utslippene i byen gått ned 30% siden 2009. Vi vil gjøre Oslo klimapositiv og etablere nullutslippssone innenfor Ring 2.  I år blir også Oslo verdens første hovedstad med et 100 prosent utslippsfritt kollektivtilbud, fem år før målet.
  2. Det skal være lett, praktisk og billig å reise kollektivt
    Vi har fått til å redusere billettprisen på enkeltbillett og prisen på månedskort for barn og unge og i desember og august har vi fått innført månedskort til 499,-. Om vi får fornyet makt vil vi gjøre 499,- til permanent pris. Vi har økt antall avganger med 30 000 i uka og fått startet byggingen av Fornebubanen som var på vent i 10 år.
  3. Vi prioriterer myke trafikanter
    Med MDG i byrådet har vi tidoblet antall kilometer med sykkelvei som bygges per år. Vi bygger om kryss for å gi plass til fotgjengere og i 2023 vant Oslo prisen «Road Safety Award«. Om vi får fornyet makt vil vi sette ned fartsgrenser og bygge mer sykkelvei og fortau
  4. Grønne møteplasser
    MDG har transformert sentrale gater til grønne oaser på Grønland, Grünerløkka og Torshov og åpnet over 5 kilometer med elver og bekker. Vi vil bruke det samme engasjementet til å utvikle «juletreparken» på Holtet på Nordstrand og etablere 100 flere nye grønne, gratis møteplasser.
  5. En tilgjengelig by
    Når vi reduserer biltrafikken kan vi ikke glemme de som ikke kommer seg frem like lett. De nye trikkene, bussene og båtene byen har fått er universelt utformet og vi har innført billig transport for eldre i store deler av byen. Vi har også bygget flere HC-parkeringsplasser i sentrum. Vil vil sikre at alle som trenger HC-kort faktisk får det og kan kjøre dit de trenger.
  6. En levende Oslofjord
    Med MDG i byrådet har vi fått renset fjorden, vi har fått nye fjordbad, badstuer og flere avganger til øyene. Vi vil sikre livet i fjorden og gjøre fjorden tilgjengelig for Oslofolk. Vi ønsker alle cruiseskipene bort fra Oslo og vil erstatte kaiene med lek, moro og byliv.
  7. Det du trenger der du bo
    Vi vil skape timinuttersbyen. Oslofolk skal ha tilgang til fritidstilbud, sosiale møteplasser, viktige tjenester og grøntarealer innenfor en ti-minutters radius fra der de bor. Vi har fått bygget viktige prosjekter som Manglerud bad- og aktivitetshus og vil vil realisere Langbølgen bad- og aktivitetshus, få gjenåpnet Café Utsikten i Ekebergskråninger og mange flere nærprosjekter.

MDG vil få gjenåpnet Café Utsikten i Ekebergskrenten
MDG vil utvikle «juletretomta» på Holtet til en lokal park
MDG kommer til å realisere Langbølgen bad- og aktivitetshus

Vi er ikke alene om å love billigere kollektivtransport, mer sykkelvei og en by der vi tar vare på hverandre. Men vi har vist hvordan vi handler for å utvikle byen til en fremtidens Oslo. Stem på oss så vi kan fortsette.

Anna Lindholm er Nordstand MDGs 1. kandidat. Einy Langmoen er kandidat til bystyret

Les lokalprogrammet for Nordstrand MDG.

Les programmet til Oslo MDG.

Håp gjennom handling

MDG jobber for en grønnere by, med plass til alle, uavhengig av alder, lommebok og funksjonsevne.

I en verden hvor utslippene, ulikhetene og uroen øker, har grønn politikk aldri vært viktigere.

Når du stemmer på MDG, så stemmer du for å endre Norge nedenfra. Gate for gate. Nabolag for nabolag. By for by.