Fotocredit: Kai Jensen / Shutterstock / NTB

Grønn byutvikling lønner seg!

Nordstrand, Søndre Nordstrand og Østensjø MDG går til valg på å sikre og utvikle nye grønne lunger og byrom istedenfor asfalt og trafikkareal.

11. august 2023

Denne teksten er et leserinnlegg som har blitt publisert i Nordstrands blad

Vi vet at de med dårligst råd i Oslo, har dårligst tilgang til gratis bynatur og ren luft. Ved å åpne for mer rekreasjon, lek og nærnatur på bekostning av parkering, trafikk og ubrukte byrom, imøtekommer vi behovene til de mest sårbare blant oss.

Vi vet også at det gode, grønne bylivet tiltrekker seg nytt næringsliv, som igjen bidrar til å berike byen med folk og liv. Det er svært gledelig at næringsliv finner veien til attraktive Oslo. Under valgkampkickoffen Oslo MDG  hadde på Grønland 1. juni, kunne sjefen for Punjab Tandoori meddele at vår prioritering av plass til uteservering fremfor gjennomkjøring, har økt omsetningen deres med 30 prosent. Om vi fortsetter å lytte godt til lokalt næringsliv, kan vi sikre at redusert trafikk gir god butikk!

De siste åtte årene har MDG etablert nye bilfrie gater, parker, og badeplasser som både legger til rette for rekreasjon og gjør oss bedre egnet til å håndtere klimaet som kommer.

Lokallagene i sør-øst har bidratt til å:

• Skjerme Juletretomta på Nordstrand mot nedbygging
  • Vinne kampen mot utbygging av ny stor båthavn rett ved stranden til de sørlige bydelenes viktigste rekreasjonsområde, Hvervenbukta
  • Sette foten ned for urimelige krav om utbedring av vei- og fortau for privatpersoner
  • Bedre bevaring av småhusområdene
  • Sikre trær og grøntområder i utbyggingssaker
  • Opparbeide hjertesoner og lavere skiltet hastighet ved skolene
  • Innføring av grønne midler til borettslag og privatpersoner i Østensjø
  • Vedtak om opparbeidelse av grøntområde ved Vekterveien i Østensjø

For Oslo skal ha plass til alle: Mer barneliv. Mer dyreliv. Mer friluftsliv. Mer næringsliv. Kort sagt, mer liv!

I våre bydeler sør-øst i Oslo har vi mange frodige, grønne lunger. Men mye grønt bygges ned både i private eplehager og store utbyggingsprosjekter som for eksempel på Mortensrud. I tillegg mangler mange lokalområder uformelle møteplasser. Slike møteplasser er bra for folkehelsa og nabolagsfølelsen. Dette kan være aktivitetsparker som er attraktive for ungdom å møtes i, lekeplasser og opparbeidede grønne plasser med blomsterenger og benker.

Derfor tar vi det et steg videre: Vi lover at vi i 2030 har etablert minst 100 nye gratis grønne møterom, i hele byen. Ja, det er et valgløfte, og vi vil ha innspill fra innbyggere i våre bydeler på hvor disse skal være.

I  våre tre bydeler har vi særlig identifisert følgende lokale byutviklingsprosjekter, som vi mener er spesielt viktige med tanke på å sikre gode møteplasser fremover:

• Store utbygginger på Mortensrud, Rosenholm og Skullerud som må sette mennesket og et godt lokalmiljø i fokus
  • Områderegulering Lambertseter – Karlsrud
  • Langbølgen bad- og aktivitetssenter
  • Juletreparken (Holtet stasjonsområde)
  • Detaljregulering for øyene
  • Sikre at Eterfabrikken blir videreutviklet til det beste både for lokalsamfunnet og Østensjø Miljøpark

Om vi får til dette, skaper vi en bedre by for alle, uavhengig av alder, lommebok og funksjonsevne, samtidig som vi fikser de store miljøutfordringene.

Ikke rart hele verden ser til Oslo for inspirasjon! https://www.newyorker.com/news/annals-of-a-warming-planet/how-oslo-learned-to-fight-climate-change?fbclid=IwAR3FDDN8yk6ovJl9JckHWXnqTf6crmjCbEefk83cYuUITrV4Krf6jUgUt3c

Fagmiljøene er med oss, men mye står på spill: Om MDG mister makta ved valget til høsten, settes håndbrekket på for den ambisiøse og grønne byutviklinga.

Vil du ha mer grønt og mindre asfalt – Stem Oslo MDG!

Oda Indgaard, 1.kandidat Østensjø MDG
Zdena Cervenka, nestleder i Søndre Nordstrand MDG