Fotocredit:

Oslo kåret til Norges elbilhovedstad

Samferdselbyråd Lan Marie Berg er stolt over byen sin, som vant Norsk Elbilforening sin elbilkåring under Arendalsuka.

21. september 2017

– Dette er en stor oppmuntring for oss i Oslo, men aller mest er jeg glad for at alle storbyene er offensive på å legge til rette for elbiler. Det trenger vi for å få ned klimagassutslippene og luftforurensningen i storbyene, sier Berg.

Bergen, Stavanger og Trondheim var også med i konkurransen. Bergen kom på en god andreplass og lover at de skal komme sterkt tilbake til neste år. Lederen for miljø og byutvikling i Bergen kommune sier at det er inspirerende å se hva Oslo har fått til.

I Oslo fører vi en offensiv elbilpolitikk. Det har ført til at det nå er registrert nesten 20.000 elbiler på veiene i Oslo kommune. Elbilforeningen trekker fram åtte punkter som har bidratt til å gjøre Oslo best på elbilpolitikk:

– Utslippskutt: 50 % innen 2020, 95 % innen 2030
– Fossilfri kollektivtransport i 2020
– Nullutslippstaxi innen 2021 (10 eltaxier i dag)
– Nye bygg: Minst 50% ladeplasser, må kunne oppgradere til 100 %
– Bom: Lav sats fra 2018, økning i 2020
– Gatelading: 965 plasser. 186 ladepunkt i to ladegarasjer. Samarbeid med private operatører om hurtigladere.
– Planlagt 150 nye ladepunkter i 2017, inkl. 94 nye ladepunkter i nytt garasjeanlegg
– Støtteordning og rådgivning for etablering av ladestasjoner i borettslag og sameier
– Gratis parkering og lading for elbiler

Kåringen fant sted ved at fagjuryen trillet terninger på byene basert på vurderinger av politiske vedtak, praktisk politikk og elbilmarkedet. Fagjuryen besto av Kristin Halvorsen, direktør i CICERO, Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet, Ole Henrik Hannisdahl, daglig leder i Grønn Kontakt og Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Jurymedlem Kristin Halvorsen roste Oslos offensive strategi, med tydelige klimamål og elbilplaner. Blant annet har Oslo et mål om 50 prosent reduksjon i klimagassutslipp i 2020 og 95 prosent innen 2030.

Byrådet i Oslo fortsetter å satse stort på legge til rette for å bytte bil. Og innbyggerne i Oslo bytter nå til elbil raskere enn noen gang før. Så langt i år er hele seks av ti solgte biler i Oslo nullutslipp eller hybrid.

– Så langt i år har jeg åpnet to elbilgarasjer, og før sommeren lanserte vi en ny støtteordning for å bygge ut ladepunkter i borettslag. Ordning har allerede har blitt kjempepopulær, forteller Berg, som har en klar beskjed til Oslofolk på biljakt:

– Kjøp elbil!

Miljøpartiet De Grønne vil nå ha en gigantsatsning på elbil også i resten av landet, og lover femdobling av antallet hurtigladepunkter innen 2020.